loading...
bedroomdesign
علی امیری بازدید : 22 شنبه 09 آذر 1398 نظرات (0)

با نزدیک شدن سال نو افراد به فکر انجام اتاق تکانی و تمیز کردن منزل می افتند تا برای سال نو همه جا برق بزند و همه چیز تمیز باشد. ما در این مطلب سعی داریم اطلاعات کاربردی را در مورد تمیز کردن منزل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا شاید امسال با استفاده از این روش ها اتاق تکونی راحت تری را تجربه کنید.

 

 

برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم؟

برای شروع تمیز کاری همیشه اولین سوال افراد این است که از کجا شروع کنیم؟ برای اینکار بهتر است یک برنامه درست داشته باشید تا مجبور به دوباره کاری نشوید و همچنین هیچ چیز را هم از قلم نیاندازید.

بهتر است تمیز کردن را همیشه از بالا شروع کنید، پس ابتدا با تمیز کردن سقف شروع کنید بعد دیوار ها بعد وسایل موجود در اتاق سپس در آخرین مرحله کف اتاق را تمیز کنید.

 

تمیز کردن سقف خانه

قبل از شروع تمیز کاری، پنجره ها یا فن را روشن کنید و در روی زمین دستمال پهن کنید تا کثیفی های سقف زمین را کثیف نکند.

برای تمیز کردن سقف خصوصا سقف هایی که لکه دوده روی آن انباشته شده است.

باید اول از جارو برقی استفاده کنید تا گرد و غبار سقف را بگیرد از این جهت فرقی نمی کند که سقف شما از جنس کاغذ دیواری یا کنف باشد.

بعد از آن سعی کنید از اسفنج های مخصوص گردگیری یا یک پارچه خشک برای تمیز کردن آن قسمت استفاده کنید تا لایه گرد و غبار با این کار کامل پاک شده و به سقف نیز آسیبی نرسد.

برای ادامه تمیزکاری از اسپری شوینده یا ترکیب یک سطل آب با یک فنجان آمونیاک استفاده کنید، این ترکیب را هم روی سقف اسپری کرده و با یک دستمال خشک کنید.

یکی از نکاتی که باید رعایت کنید اینه که پس از هر بار اسپری سریع آن قسمت را با دستمال یا اسفنج تمیز کنید چرا که آمونیاک بسیار قوی بوده و ممکن است به سقف آسیب برساند.

راه دیگر تمیز کردن سقف استفاده از ترکیب معجزه آسای آب و سرکه است. میزان آب و سرکه باید به این صورت باشد که هرچقدر آب می ریزید نصفه آن را سرکه بریزید.

دستمال تمیزی را به این ترکیب آغشته کرده و به قسمت مورد نظر بکشید و بعد با دستمال تمیز پاک کنید.

 

برق انداختن دیوارها

 

برق انداختن دیوارها

قبل از هر کاری با جارو برقی یا برس های دسته بلند گرد و غبار روی دیوارها را تمیز کنید سپس با توجه به جنس دیوارتان از روش های زیر برای تمیز کردن آنها استفاده نمایید.

اگر دیوارهای شما کاغذ دیواری یا رنگ قابل شستشو است از مخلوط آب و پودر ماشین لباسشویی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. دستمال یا اسفنج خود را به این مخلوط آغشته و روی دیوار بکشید و با یک دستمال خشک پاک کنید.

اگر دیوارهای شما رنگ روغنی است برای تمیز کردن آنها باید از ماده بوراکس، آمونیاک، سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. بوراکس و آمونیاک را می توانید از مغازه هایی که لوازم بهداشتی و شیمیایی می فروشند تهیه کنید.

این مواد بسیار خطرناک هستند در زمان استفاده از آنها حتما دستکش بپوشید، پنجره را باز کرده و فن را روشن کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که تمیز کردن را باید از قسمت بالایی دیوار شروع کنید.

این مواد را می توانید با روش های مختلف با آب مخلوط کرده و دیوارهای خود را تمیز کنید.

  • یک سطل آب + نصفه لیوان بوراکس + یک قاشق چایی خوری مایع ظرف شویی + یک چهارم لیوان آمونیاک.
  • یک سطل آب + یک لیوان بوراکس + نصف لیوان سرکه + یک چهارم پیمانه آمونیاک.
  • یک سطل آب + دو قاشق بوراکس.
  • یک سطل آب داغ + نصفه لیوان سرکه + یک قاشق چایی خوری مایع ظرف شویی + یک چهارم لیوان جوش شیرین.

بهتر است از ترکیب هایی که آمونیاک و بوراکس ندارند استفاده کنید، همچنین ابتدا بخشی از دیوار را که توی دید نیست تمیز کنید اگر آسیبی به دیوار نرسید، تمام آن را تمیز کنید.

 

شستشو مبل چرم

 

پس از تمیز کردن سقف و دیوارها نوبت به تمیزکاری وسایل می رسد، پس مطلب ما را دنبال کنید تا شما را با روش های شستشو برخی از وسایل منزل آشنا کنیم.

 

شستشو مبل در منزل

قبل از هر کاری باید با استفاده از جارو برقی تمام مبل، شیارها و کوسن های آن را از گرد و خاک تمیز کنید.

اگر روکش مبل شما پارچه ای است جوش شیرین و سرکه را مخلوط کرده و مخلوط را بعد از چند دقیقه روی روکش مبل خود بریزید بعد اجازه دهید این محلول بین 3 – 8 ساعت روی مبل شما باقی بماند. بعد از گذشت چند ساعت می توانید با جارو برقی محلول را از سطح مبل پاک کنید.

این ساعت به میزان لک های مبل شما بستگی دارد اگر بعد از تمیز کردن این ماده هنوز مبل لک داشت یک بار دیگه از همین روش استفاده کنید.

اگر لک های مبل شما زیاد نیست فقط می خواهید گرد و غبار آن پاک شود می توانید فقط جوش شیرین را روی مبلتان ریخته و بعد از یک ساعت با جاروبرقی آن را تمیز کنید.

اگر روکش مبل شما چرمی است می توانید برای شستن آن از محلول شستشو مبل چرمی، ترکیب آب و سرکه سفید یا از خود سرکه سفید به تنهایی استفاده کنید.

هر یک از این محلول ها را که تهیه کردید روی مبل اسپری کرده و با دستمال خشک آن را پاک کنید.

 

شستشو ماشین ظرف شویی، آشپزخانه

 

تمیز کردن ماشین لباسشویی

برخی از وسایل در منزل هستند که شاید زیاد به تمیز کردن آنها توجهی نشود مثل ماشین ظرف شویی و لباسشویی. باید بدانید که به طور کل جاهای مرطوب مستعد رشد قارچ و باکتری هستند.

محفظه پودر و مایع مخصوص لباس شویی را حداقل دو هفته یکبار و حداکثر ماهی یکبار با مسواک و مواد شوینده تمیز کنید.

برای شستشو قسمت داخلی ماشین لباسشویی می توانید از راه های مختلف استفاده کنید. شما می توانید برای این کار از قرص، مایع یا پودرهای جرم زدا مخصوص تمیز کردن ماشین لباسشویی، یا ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. یکی از این مواد را داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید و اجازه بدید با آب ولرم ماشین خالی کار کند تا جرم های آن زدوده شود.

ممکن است لایه های داخلی لاستیک جلو درب ماشین لباسشویی سوراخ هایی برای خروج آب داشته باشند، این لایه ها را بررسی و تمیز کنید.

بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی بهتر است تمام قسمت های داخلی آن را خشک کنید و درب آن را باز بگذارید تا بوی بد نگیرد.

اگر ماشین لباسشویی شما دوقلو یا درب از بالا است باید با ترکیب جوش شیرین و سرکه و مواد شوینده یک اسپری درست کنید و با فرچه و اسکاچ خودتان آن را کاملا تمیز کنید.

 

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ماشین ظرف شویی کار آسان تری است، این ماشین را هم باید چند وقت یکبار بشورید تا از رشد باکتری و قارچ جلوگیری کنید.

برای این کار باید یک لیوان سرکه سفید را د رداخل ماشین قرار داده و آن را روی حالت شستشو معمولی اب آب داغ قرار دهید.

به خاطر داشته باشید بعد از هربار شستشو ظرف ها لوله آب قرار گرفته در پایین طبقه اول ماشین را چک کنید تا ذرات غذا یا چربی در آن قسمت نباشد.

 

شستشو و تمیز کردن فر و ماکروفر

 

تمیز کردن ماکروویو

برای تمیز کردن ماکروویو می توانید از مخلوط یک لیوان آب با یک چهارم سرکه یا آبلیمو استفاده کنید. (این مواد را می توانید به همین نسبت زیاد کنید.)

مثلا مخلوط آب و سرکه را داخل ظرف بریزید و اجازه بدید یک تا دو دقیقه در ماکروفر حرارت ببیند بعد ظرف رو خارج کنید و با دستمال ماکروفرتان را تمیز کنید. شما می توانید اول با یک دستمال که آغشته به مخلوط مورد نظر است، ماکروویو را تمیز کنید بعد با یک دستمال تمیز خشک کنید.

 

تمیز کردن فر

برای شستشو داخل محفظه فر می توانید یک اسپری از ترکیب یک لیوان آب، یک چهارم لیوان سرکه (آبلیمو) و یک قطره مایع شوینده استفاده کنید. تمام سطح داخلی فر را اسپری کرده سپس روی آن جوش شیرین بپاشید و پس از چند دقیقه با دستمال یا اسفنج این مواد را پاک کنید.

از این مواد حتی می توانید برای پاک کردن قسمت داخلی شیشه درب فر هم استفاده کنید تا چربی های این قسمت نیز زدوده شود و بعد آن را با مایع شیشه شور نیز تمیز کنید.

 

تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین

تشک تخت را بهتر است با این روش حداق ماهی یکبار تمیز کرده و روتختی و ملافه های آن را بشورید. در این روش باید جوش شیرین را بر روی تمام سطح تخت بپاشید و اجازه دهید چند ساعت بماند بعد آن را با جارو برقی تمیز کنید. با این روش تمام باکتری، قارچ ها و پوست های مرده از تشک خوشخواب شما پاک می شوند.

اگر تشک شما دارای لکه های کثیفی است بهتر است از ترکیب آب اکسیژنه 3% با جوش شیرین و چند قطره مایع ظرف شویی استفاده کنید. این ترکیب را روی تشک اسپری کرده و اجازه دهید چند ساعت بماند سپس با فرچه فرش شویی آن را تمیز کنید.

 

شستشو سرامیک و پارکت

استفاده از جارو برقی برای تمیز کردن گرد و غبار حتمی است اما بعد از آن می توانید برای طی کشیدن یا بعد از آن برای برق انداختن بیشتر از روش های زیر استفاده کنید.

اگر کف منزل شما از نوع سرامیک است، می توانید از آب خالی یا ترکیب سرکه و آب به صورت 50 – 50 استفاده کرده و آن ها را برق بیاندازید.

اگر کف منزل شما از سرامیک های براق استفاده شده است، سرکه و آب را به صورت گفته شده در بالا ترکیب کرده و روی سطح اسپری کنید بگذارید 10 دقیقه بماند سپس آن را تمیز کنید.

کاشی های لعاب دار یا چینی بهترین نوع کاشی هستند این ها را می توانید با آب و مواد شوینده بشورید و برای برق انداختنشان از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید.

اگر کف منزل شما پارکت است برای تمیز کردن آن باید محلول مخصوص شستشو پارکت و همینطور محلول پولیش دهنده پارکت را از فروشگاه ها یا فروشنده های پارکت تهیه کنید.

 

ترفندهای خانه تکانی

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 79
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 1,490
  • بازدید کلی : 7,232